The natural choice
På vei mot en grønnere skipsfart – Salthammer Båtbyggeri setter bærekraft i sentrum i samarbeid med Tibnor
Hos Salthammer Båtbyggeri har de første leveransene av SSAB Zero®-stål ankommet, og både materialet og prosjektet markerer et viktig skritt mot en grønnere skipsfart. Dette er en milepæl for verftet, som har vært i kontinuerlig drift siden 1896. Nå skal det bygges to toppmoderne, elektriske forsyningsskip, hver på cirka 30 meter, bestilt av det norske rederiet AQS Rederi AS. Disse fartøyene setter en ny standard for bærekraft og viser at miljøvennlige løsninger er fullt mulig i en tradisjonstung bransje.
En travel tid fremover
Daglig leder Lasse Stokkeland ser for seg en hektisk, men spennende tid fremover:
"Målet vårt er å sveise noen flak før jul, og fra nyttår vil vi være i full produksjon. Det første skipet skal sjøsettes høsten 2025, og det andre følger cirka et halvt år senere. Det er ingenting som tyder på at vi ikke klarer å levere på dette," forteller han.
Et stål med bærekraft i fokus
Med SSAB Zero®-stålet i produksjonen er Salthammer Båtbyggeri blant de første i bransjen som tar i bruk dette fossilfrie stålet. Robert Moen, leder for HMS, kvalitet og bærekraft, legger ikke skjul på hvor stort dette prosjektet er:
"Det er alltid gøy å være først. Etter sommeren lanserte vi en ny hjemmeside hvor vi satte fokus på å redusere vårt CO2-avtrykk og levere på bærekraftsmålene, blant annet ved å bruke mer bærekraftig stål. Nå leverer vi på det løftet," sier han.
Miljømessig er det selvsagt at stålet passer perfekt – det er produsert med nær null karbonutslipp. Odd Kyrre Hoem, en av de erfarne på laget, påpeker også at stålet teknisk sett er helt på høyde med konvensjonelt stål. "Det er like allsidig og sterkt som vanlig stål, og kvaliteten er upåklagelig. For oss var det en enkel overgang å bytte til dette materialet."
Når stålet ankommer verftet, lagres det midlertidig ute før det tas inn i produksjonshallen. Stålplatene ligger der nå, klare til bruk. Snøen har allerede lagt seg i Vestnes, men det robuste stålet tåler vær og vind uten å miste kvaliteten. Dette gjør det enkelt å lagre materialet midlertidig før det tas i bruk.
Bærekraft i alle ledd
Bruk av bærekraftig stål er bare én av flere holdbare løsninger i prosjektet. Stein Ivar, salgssjef i Tibnor for region Midt/Nord, forklarer hvordan transporten gjennomføres på en bærekraftig måte:
"SSAB sørger for bærekraftig transport. HVO100 biodiesel er lett tilgjengelig og kan brukes i de fleste nyere dieselmotorer. Denne biodieselen reduserer CO2-utslipp med opptil 90 %. Fra Tibnors side er vi i ferd med å endre forsendelsene fra vårt hovedlager og distribusjonslagrene fra standard diesel til bærekraftige løsninger som EL, gass eller biodiesel. Vi har også stort fokus på å øke fyllingsgraden på alle våre biler."
Et samarbeid som fungerer
Samarbeidet mellom Salthammer Båtbyggeri, Tibnor og SSAB trekkes frem som en viktig suksessfaktor. "Vi har jobbet med Tibnor i mange år, og de har alltid vært kundeorienterte. Med SSAB på laget har vi fått et enda sterkere system som fungerer godt i alle ledd. Til nå har alt gått over all forventning, og samarbeidet har vært helt knirkefritt," sier Robert.
Hva fremtiden bringer
Når det gjelder fremtidige prosjekter, ser Salthammer stort potensial i bruk av SSAB Zero®-stålet. "Hvis jeg fikk bestemme, burde alle prosjekter bruke dette stålet," sier Robert med et smil. "Men det er kunden som til syvende og sist bestemmer. Likevel tror jeg dette prosjektet vil inspirere flere i bransjen til å tenke mer bærekraftig."
Lasse peker også på prisen som en mulig utfordring. "Kunden er ofte prisbevisst, men hvis kostnaden på bærekraftig stål reduseres, kan dette bli normen," sier han.
Fra tradisjon til innovasjon
Salthammer Båtbyggeri har vært en bærebjelke i norsk skipsindustri i over 125 år. Med et fokus på grønn innovasjon og helhetlige løsninger, posisjonerer de seg nå som en pådriver for en bærekraftig fremtid.
Under besøket på Salthammer får vi en omvisning i hallen der båtene skal produseres. Før produksjonen kan starte for alvor, må hallen bygges om for å tilpasses de spesifikke behovene i prosjektet. Omtrent 50 personer vil være involvert i byggeprosessen, og det er inspirerende å høre om hvordan planene realiseres.
Dette prosjektet er i førersetet for nye perspektiver i hele bransjen. Båtene som bygges her, vil forhåpentligvis være med på å bane vei for en grønnere og mer bærekraftig skipsfart.