The natural choice
Tibnor lanserer en ny identitet som gjenspeiler den innovative tilnærmingen til stålindustrien
Etter nesten 30 år lanserer Tibnor en ny identitet som bedre gjenspeiler selskapets nåværende posisjon i markedet. Den nye identiteten symboliserer en innovativ tilnærming til stålindustrien, fokus på digitalisering og en felles visjon som forener alle ansatte i hele konsernet.
Det har gått nesten 30 år siden Tibnor sist moderniserte identiteten sin, og mye har skjedd siden den gang. I dag er Tibnor en ledende aktør i Norden med et større og mer omfattende utvalg av stål og metall på tvers av alle markeder.
- Vi er ikke det samme selskapet som vi var for 30 år siden, og vi ønsker å tilpasse historien vår slik at den gjenspeiler måten selskapet opererer i dag. Vår nye identitet illustrerer blant annet at vi er det naturlige valget når bransjen skal velge en stålleverandør i Norden og Baltikum, sier Jeppe Ørum, Head of Communications hos Tibnor.
Konsernet skal implementere sin nye identitet på tvers av alle forretningsområder, og den kommer til å fungere som et samlende symbol for ansatte i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen.
- Vi er over 1100 kolleger fordelt på sju land, og vi mener at våre ansatte er bransjens dyktigste spesialister og eksperter. Derfor må vi skape et moderne merke som de er stolte av, og som de kan identifisere seg med, forklarer Jeppe Ørum.
- Vi baserer denne nye identiteten på vårt brede produktutvalg, de ansatte og våre eksterne relasjoner. Vi ønsker å ta ledelsen og vise ansvar. Derfor er vi også svært stolte over at vi sammen med vårt morselskap SSAB kan tilby stål av høy kvalitet med tanke på en grønnere fremtid.
Ny visuell identitet
Ifølge Jeppe Ørum uttrykker Tibnors nye identitet selskapets fokus på innovasjon og evne til å utfordre tradisjonelle tilnærminger innen stålindustrien. Dette fokuset på innovasjon og utfordrende industrinormer er i tråd med Tibnors visjon om å være et moderne og fremtidsrettet selskap.
Den nye identiteten omfatter også en redesignet logo som inneholder flere elementer enn tidligere, inkludert runde B-, O- og R-bokstaver for å symbolisere selskapets myke verdier. De nye jordfargene trekker paralleller med stål, og de turkise grønne nyansene støtter selskapets moderne tilnærming til industrien.
- Vår nye visuelle identitet viser Tibnors visjon om å være en moderne, innovativ ståldistributør som opprettholder en solid tilknytning til bransjen og de naturlige omgivelsene. Vi uttrykker dette ved å bruke dempede jordfarger og mer moderne fargevalg, sier Jeppe Ørum.
Tibnor lanserer sin nye identitet 31. mars 2023.