text.skipToContent text.skipToNavigation

Smederna

Når tid er avgjørende

Å lagre stål tar stor plass, og hvis selskapet ligger i Stockholm, er plass en dyr ressurs. Tibnor sørger for at 300 tonn stål pr. måned ankommer i rett tid slik at det mekaniske verkstedet Smederna unngår større lager enn nødvendig.

Det hele startet i 1991 da Kenneth Ahnelöv bestemte seg for å bygge opp sitt mekaniske verksted i Tumba litt sør for Stockholm. I dag, 25 år senere, har bedriften både et eget verksted som produserer komponenter til rammeverk i hus, og er ute og monterer rammeverk på noen av Sveriges største byggeplasser. . Og Smederna er populære, virksomheten er så stor at hele 300 tonn stål passerer gjennom virksomhetens lokaler. Hver måned. Det vil si i snitt ca. 14 tonn pr. arbeidsdag.

Noe som krever en hel del planlegging fordi det er enkelt å trå feil i byggebransjen.

– Under bygging er det mange aktører innblandet, og planleggingen bygger på at alle gjør sin del til rett tid, konstaterer Rikard Magnusson, produktspesialist stålkonstruksjon hos Tibnor.

– Og da vil man ikke være den som ikke har alt på plass til rett tid, men i stedet ha en sterk og pålitelig leverandør.

En mulig løsning er å bygge opp et eget lager med komponenter, men det fungerer ikke i Smedernas tilfelle.

– Eiendom så nære Stockholm er kostbart, og da vil vi heller bruke eiendommen til produksjon i stedet for som lager, forklarer Smedernas adm. dir. Kenneth Ahnelöv.

– Derfor kjøper vi bare materialer vi vet at vi trenger for prosjektet vi jobber med, og kommer ikke produktene til rett tid og i riktig rekkefølge, skaper det problemer i både produksjon og montering.

Kravene om just-in-time leveranser

Helt siden oppstarten i 1991 har Smederna samarbeidet med Tibnor, og har bygd opp et samarbeid der Tibnor leverer det som trengs når det trengs.

– Dessuten grunnmaler vi alt vi leverer for å gjøre produktet renere og enkle å håndtere, sier Rikard Magnusson.

Men helt enkelt er det ikke å leve opp til kravene om just-in-time-leveringer.

– Vi må selvfølgelig kunne holde de leveringstidene vi lover, men også være fleksible, og ved behov kunne levere både tidligere og senere enn avtalt, sier Rikard Magnusson.

– Det handler om å være proaktiv, å holde styr på egen flyt og hele tiden forsøke å være et steg i forkant av alt som kan skje. Og Smederna er fornøyd med samarbeidet. - Det er vanskelig å få noe til å fungere hundre prosent, men årsaken til at vi har samarbeidet så lenge er at i 95% av tilfellene er samarbeidet veldig smidig, sier Kenneth Ahnelöv. Først och fremst er det veldig stabilt å samarbeide med Tibnor ettersom de ikke omorganiserer seg hele tiden slik mange andre gjør.

I korthet

Smederna
Mekanisk verksted i Tumba med over 100 ansatte.

Utfordring
Smederna har store volum, men svært lite lager.

Løsning
Just-in-time-leveranser fra Tibnor gjør at alt kommer til rett tid og i riktig rekkefølge, og kan derfor gå rett inn i prosessen.

Kontakt oss i dag

Vi på Tibnor drives av å utgjøre en forskjell for våre kunder. Sammen gjør vi den nordiske industrien sterkere. Hva kan vi gjøre for deg?

Kontakt oss!
Rask bestilling
Bearbeidingsalternativer

Velg kappetype

Note: Pris for kapping og overflatebehandling vil bli lagt til i handlekurven
Leveransealternativer
Valgt dato Dellevering mulig


Logg inn

Jeg har glemt mitt passord

Det gleder oss at du vil bli kunde hos Tibnor. For at du som bedriftskunde skal kunne handle hos oss må du søke om et kundenummer

Søk om kundekonto hos Tibnor

*Merk deg at Tibnor kun selger til bedriftskunder, dessverre ikke til privatpersoner. Søknader uten et organisasjonsnummer kommer ikke til å behandles.